Kaupallinen yhteistyö: XBIL & LEGOLAND Billund Resort
Sähköautolla Legolandiin
Kesän 2023 kohokohtana lähdimme Legolandiin uudella Citroën Ë-Berlingollamme.
Matkaan kohdistui muutama eri jännitysmomentti:
- Miten meidän yksivuotias jaksaa autossa?
- Miten latausasiat hoituvat ulkomailla?
Näistä ainakin jälkimmäiseen vastauksia tässä postauksessa!
Lue myös: Sähköauto viiden hengen perheelle – Citroën Ë-Berlingo kokemuksia
Matkan ajoreitti – Maisemat hakusessa?
Ajoreittimme oli se perinteinen ja aikalailla suorin mahdollinen, eli
Tampere – Turku – Tukholma – Malmö – Billund…
…Tanskaa ristiin rastiin…
…ja takaisin samaa reittiä.
Ajomatkaa kertyi reissulla yhtensä 3096 km.
Pääväylä Ruotsin läpi Malmöön, sekä siitä eteenpäin sillan yli Tanskaan on pelkkää yksitoikkoista moottoritietä. Tie on hyvä, siinä on jatkuvasti vähintään kaksi kaistaa, mutta oli se myös maisemiltaan erittäin puuduttavan tylsä.
Wow-elämyksiä ei juuri isojen siltojen lisäksi tullut.
Niistäkin sai maksaa noin sata euroa suuntaansa, edes maisemia ei saa ilmaiseksi!
Lautta olisi ollut myös vaihtoehto toiseen suuntaan, mutta hinnat olivat parhaimmillaankin siltamaksujen kanssa samaa luokkaa, joten valitsimme helpomman tien ja ajoimme siltaa pitkin myös takaisin.
Tanskan puolella, pienempien teiden varrella oli välillä sentään jotain kiinnostavaa. Lehmiä joka puolella, paljon tuulivoimaloita, sekä muutama näyttävä aurinkovoimala. Jostain syystä nämä energiatalouteen liittyvät asiat olivat lähinnä kuskin mielestä kiinnostavia.
Sähköauton kulutus Legolandin matkalla
Kotoa Turkuun ajelimme vielä varsin leppoisassa kesäkelissä. Kulutus oli normaalia noin 18-19 kWh/100 km.
Sillä ei ollut tässä vaiheessa niin merkitystä, koska latasimme Turussa vielä ABC:lla yli 80 prosenttiin ennen laivaan menoa. Sillä pääsisimme ensimmäiseen yöpaikkaamme Nyköpingiin, reilun sadan kilometrin päähän Tukholmasta. Siellä meillä oli tiedossa latausmahdollisuus.
Menomatkalle Ruotsin halki ajaessa iski sitten varsinaiset myrskyt.
Tuuli navakasti, ja välillä satoi niin kovaa ettei eteensä nähnyt. En muista että tuuli olisi koskaan ottanut autoon niin kovasti kiinni kuin nyt tähän meidän korkeaan E-Berlingoomme. Tuulta vastaan sai tosissaan vääntää rattia jatkuvasti, ja ajaminen oli hieman vaivalloista sen takia.
Samaten tuuli ja sade vaikutti tietysti auton kulutukseen negatiivisesti, ja kulutuslukemat huiteli jossain 23-28 kWh/100 km. Yleensä kunkin ajokerran keskimääräinen kulutus kuitenkin tasaantui pitkässä juoksussa 22-23 kWh/100 km tasolle. (Koko reissun keskikulutuksen lisäksi tämä on melkein ainoa järkevä lukema minkä autosta näkee.)
Tiedossa oli jo etukäteen, että yli 110 km/h nopeudet eivät oikein enää ole kovin taloudellisia tällä autolla, mutta nyt nopeus piti pitää maltillisena jo sääolojenkin takia. Motarilla rajoitus on siis Ruotsissa yleensä 110 km/h, joskus myös 120 km/h. Ajoin pääasiassa enintään satasta, ja yllätyksekseni huomasin, että hyvin moni eteni motarilla kanssani samaa tahtia.
Luin nimittäin jostain blogilta kokemuksia, että Ruotsissa ajellaan reippaasti yli rajoitusten. Itse en havainnut tätä oikeastaan muualla kuin Tukholman kaupunkialueella, jossa tuntui että jää jalkoihin, vaikka ajaisi hiukan yli rajoitusten.
Alkumatkasta trippimittari näytti koko reissun keskikulutukseksi reilut 22 kWh/100 km.
Matkan loppuosa meni huomattavasti paremmissa keleissä, jolloin kulutus oli tavanomaisella 17-19 kWh/100km tasolla. Ajonopeus oli melkein koko ajan hyvin rauhallinen. Perheen kanssa kun on liikkellä, niin ei tule juurikaan höntyiltyä. Mielessä oli myös koko ajan jollain tasolla energian kulutuksen optimointi.
Tanskassa moottoriteillä on jopa 130 km/h rajoitus, mutta eipä tullut sielläkään paljoa yli 115 km/h ajettua. Ei vaan tällä autolla kannata moinen hurjastelu, muuten tulee latausstoppi hyvin nopeasti vastaan.
Lopputulemana oli, että koko matkan keskimääräinen kulutus oli auton mittarin mukaan tasan 20 kWh/100km.
Sähköauton lataamisen hinta Ruotsissa ja Tanskassa
Suomessa latailemme julkisilla latureilla useimmiten 30-35 sentin kilowattituntihintaan. Olin kuullut etukäteen, että muualla Euroopassa lataamisen hinnat julkisilla latausasemilla ovat yleisesti hieman korkeammat.
Tutkailin hiukan etukäteen hintoja, ja totesin että Teslan laturit ovat kaikista edullisimpia, kun ottaa yhdeksi kuukaudeksi jäsentilauksen (”Membership for non-Teslas”). Tämä tilaus maksaa 12,99 €, ja alentaa latausten hintoja sen verran reilusti (n. 10 senttiä/kWh), että se maksaa itsensä muutamilla latauskerroilla takaisin.
Jäsenyydellä Teslan lataushinnoiksi jäi noin 30-40 senttiä. Olipa joku lataus Tanskan puolella myös hieman alle 30 senttiä per kWh.
Teslan hinnoittelu on dynaamista, eli lataamisen hinta vaihtelee asemakohtaisesti sekä myös kellonajan mukaan. Ruuhkaisimpina aikoina on hieman kalliimpaa, ja matalan kysynnän aikana halvempaa.
Lataamisajankohtaa en sentään enää alkanut miettimään mahdollisten säästöjen takia. Latasimme juuri silloin kun satuimme asemalle osumaan, ja sen jälkeen sitten maksoi mitä maksoi.
Lataustapahtumia 10 päivän matkalla oli yhteensä 24. Tesloilla tuli ladattua 14 kertaa.
Nurinkurista oli, että varsinkin hidaslataus julkisten parkkisten ja kadunvarsien tolpista tuntui olevan kallista, vertasipa sitä sitten Suomen hintoihin tai Teslan nopean lataamisen jäsenhintaan. Hidaslataamisen hinnat alkoivat yleensä yli 40 sentistä, ja siitä sai pulittaa jossain jopa yli 50 snt/kWh, mikä ei kannustanut juurikaan sitä tekemään.
Muutaman kerran tolppa oli sopivasti saatavilla kun mentiin muutenkin parkkiin, niin virittelin sitten johdon kiinni ja etsin tarvittavan applikaation lataamisen aloittamiseksi. 10-15 minuutin säätö, että sain ladattua hiukan kallista sähköä… Loppupeleissä en oikein tiedä maksoiko vaivaa.
Reissussa latasimme yhteensä:
608 kWh
Latausten keskihinta:
35 snt / kWh
Latausten kokonaishinta:
209 € + 13€ Teslan jäsenyys.
Hinta / 100 km:
6,75 € (pelkkä sähkö)
7,17 € (yhteensä)
Latauspaikat ja operaattorit Ruotsissa ja Tanskassa
Tällä kertaa tein reittisuunnittelun Teslan avointen latureiden varassa.
Niitä löytyy koko matkalta Tukholmasta Billundiin asti. Vain Jyllannin luoteisosa oli katvealuetta, jossa piti turvautua muun operaattorin palveluun.
Teslan latauskentissä on hyvät puolensa:
- Ne on isoja, joten poikkeuksetta aina oli reilusti vapaita latureita.
- Laturit toimivat luotettavasti.
- Laturit ovat nopeita.
Yhden kerran Teslan kentällä oli ongelmia, kun kaksi vierekkäistä tolppaa peräkkäin meni minun latausyrityksen aikana vikatilaan. Siirryin laajan latauskentän toiselle puolelle, jossa viimein lataus lähti ongelmitta käyntiin ja onnistui.
Teslan laturit ovat vähintään 150 kW tehoisia, joten kun meidän automme teoreettinen maksimiteho on 100 kW, niin ne tarjosivat aina parhaan mahdollisen latausnopeuden.
Lue myös: Kööpenhamina ja Odense lapsen kanssa
Muita pönttöjä oli muutama erilainen.
”Monta”-applikaatiolla toimiva laite oli erittäin hyvä kokemus, koska koko flow lähti toimimaan saumattomasti pöntössä olevasta QR-koodista.
Itseasiassa mitään appia ei tarvinnut ladata, vaan se taisi käyttää jotain Applen app-clip ominaisuutta tai vastaavaa, jossa puhelimelle vain ilmestyi tarvittava sovellus, jonka kautta sai ohjeet ja pystyi käynnistämään latauksen. Maksu meni suoraan Apple Paylla ilman erillistä luottokorttisäätöä.
Toinen, ei niin hyvä kokemus oli lataaminen Clever-sovelluksella Billundin huoltiksella. Lataus katkesi kesken tuntemattomasta syystä, mutta onneksi juuri sopivasti siten, että tarvittava määrä oli jo saatu ladattua. Oli muuten itselle ensimmäinen kerta ikinä missään, kun lataus katkeaa kesken.
Hidaslatausta käytin E-On sovelluksella kerran, vain todetakseni jälkikäteen, että sama olisi onnistunut myös Virran tai Easyparkin sovelluksella. Easyparkilla hintakin olisi ollut vielä halvempi.
Sanoisin siis, että E-Onin sovellusta ei tarvitse tai kannata ladata ja syöttää sinne turhan päiten maksutietoja, vaan käyttää tarvittaessa sitten vaikka sitä Virtaa, joka ehkä jo löytyy valmiina puhelimesta.
Muita latauspaikkoja olivat Ikea, kadunvarsitolppa Tukholmassa ja muutama yöpaikka.
Malmön Ikeasta löytyi pari kovasti kilpailtua ilmaista latauspaikkaa, johon satuimme juuri sopivasti saadaksemme hiukan maksutonta menovettä tankkiin.
Ensimmäinen Airbnb-majapaikkamme oli sattumoisin sähköautoilevan perheen pihamökissä. He tarjosivat meille yön aikana tankin täyteen pörssihintaisella sähköllä, joten saimme mukavasti tankin täyteen neljällä eurolla.
Toiseksi viimeinen majoituksemme oli hotelli Tukholmassa, jonka latausmahdollisuus selvisi vasta heidän parkkihalliin sisään ajaessa. Sieltä löytyi yksi kahdelle piuhalle jaettu pönttö, josta melko hitaasta nopeudesta huolimatta saimme liruteltua yön aikana tankin täyteen.
Hotelli veloitti lataamisesta kiinteän 200 kruunua (n. 17 €), joka meidän tapauksessa oli ihan kohtuuhinta akun täyteen lataamisesta noin 40 kilowattitunnilla.
Sähköauton lataaminen Legolandissa
Matkustimme sähköautolla Legolandiin, mutta voiko Legolandissa ladata autoa?
Kyllä, myös Legolandista löytyy sähköauton latauspaikkoja, mutta valitettavasti me emme saaneet ladattua omaa autoamme huvipuistokäynnin aikana.
Saavuimme Legolandiin juuri kun puisto oli aukeamassa. Ajoin ennalta tarkistamalleni latauspisteelle P1 parkkialueella, sisäänkäynnin läheisyydessä. Sieltä löytyi kolme tolppaa ja kuusi latauspaikkaa, jotka oli tietysti juuri ehditty varata.
Lue myös: Omalla autolla Tanskaan – Matkasuunnitelma!
No, asialle ei voinut mitään, ja kyseessä oli taas niitä kalliita hidaslatauksia, joten ei oikeastaan edes harmittanut. Lataus maksoi siellä silloin ilmeisesti noin 47 snt/kWh, eli reilusti enemmän mitä Teslan nopeilla latureilla.
Toki tässä kohtaa on ilmeistä, että kyseessä on ennen kaikkea palvelu, josta maksetaan. Huvipuistopäivän jälkeen voi ajella suoraan kotiin / majapaikkaan, eikä tarvi pysähdellä lataamaan.
Lisää latausmahdollisuuksia löytyy Legoland Hotellin alueelta sekä Holiday Villagesta.
Nämä sekä kaikki muutkin Ruotsin ja Tanskan latausmahdollisuudet on kätevä tarkistaa ChargeFinder-sovelluksen tai nettisivun avulla.
Sähköautolla Legolandiin – Havaintoja
Jos autosi on Tesla, niin epäselvyyksiä ei ole. Teslan laturin palvelevat luonnollisesti paremmin kuin hyvin.
Muulla kuin Teslalla niitä voi myös hyödyntää, ja kuukausitilauksella hinnan saa mahdollisimman edulliseksi.
Kun auto ei ole Tesla, pitää lataaminen aloittaa Teslan applikaation kautta ennen kuin laittaa latausjohdon kiinni autoon. Kuten sanottu, homma toimi pääsääntöisesti hyvin. Teslalla on selkeästi nämä softahommat ihan hyvin hallussa.
Mutta, Tesloihin nojautuminen tuo matkantekoon myös oman vivahteensa. Useat Teslan latauskentistä sijaitsee aika epäkiinnostavalla alueella, jossa on vieressä ehkä pelkkä Burger King. Tämä saattaa alkaa jo paluumatkalla hieman nyppiä, jos pakollinen pysähdys osuu samalle ”tylsäasemalle” jo toistamiseen matkan aikana.
Muita operaattoreita löytyy myös, mutta en osaa sanoa onko ne sen kiinnostavimmilla paikoilla. Osa niistä on samoilla keskittymillä kuin Teslan latauskentät. Osa sitten kaupungeissa ihan normi huoltiksilla tai kauppojen pihoissa. Ne jäi hyvin vähälle huomiolle tällä reissulla.
Toki on Teslan kentissäkin joukossa helmiä, joihin palattiin paluumatkalla ihan varta vasten hyvän sijainnin takia. Esimerkiksi Kolding Supercenter -ostoskeskus oli sellainen, jossa haluttiin vielä käydä enempi tutkailemassa myös paluumatkalla.
Itseä harmitti latausasioissa ehkä eniten, että ei aina saatu hyödynnettyä pitkiä pysähdyksiä, jotka tehtiin muutenkin. Se olisi vähän niin kuin se pointti, että kun auto seisoo pitkään, niin sitä ladataan. Tämä siis johtui siitäkin, että korkeamman hinnan takia en nähnyt sen eteen juurikaan vaivaa.
Vaikka yksittäisen latauksen kohdalla kyse ei ole kuin muutamista euroista, niin koko reissua ajatellen puhutaan kuitenkin jo koko latausbudjetin tuplaamisesta, eli satasista.
Muuta valittamista ei tässä reissussa ollut, kuin että auton melko pieni range aiheutti luonnollisesti paljon lataamisen tarvetta.
Siinäkään ei muuten olisi ongelmaa, ellei meillä olisi kyydissä yhtä yksivuotiasta, jota ei haluaisi herättää silloin kun hän nukkuu! Ja pysähtyminenhän on valitettavasti aika tehokas lapsenherättäjä.
Mitä jäi kertomatta latausasioista?
Kysy kommenteissa tai Instassa!
// Markus
Kirjoittaja on melko tuore sähköautoilija, joka laskeskelee mielellään kilowattitunteja vesisateessa. Ota meidät seurantaan Instagramissa, niin pääset laskureissuille mukaan! Autohaaveet toteuttaa XBIL. Lapsuuden haaveet toteuttaa LEGOLAND Billund Resort.
View this post on Instagram