Kun Instagram-tilimme lukittiin – Osa 2: Palautusprosessi

Jatkoa edelliseen: Kun Instagram-tilimme lukittiin – Osa 1

Meiltä oli siis evätty pääsy omalle Instagram-tilillemme, ja olimme asiasta tietenkin pöyristyneitä.

Olimme täyttäneet netissä asiaan kuuluvan valituslomakkeen, ja nyt vain odotimme mitä tuleman pitää.

Mutkatonta perheblogin kirjoittajat Markus ja M-E
Instagramin ikonisen suttuinen profiilikuvamme, jälleen kerran.

Vihdoin lisätietoa

Parin päivän kuluttua sisäänkirjautumisyritys Instagram-tilillemme antoi uutta informaatiota: ”Tilinne on lukittu, koska olette rikkoneet käyttöehtoja.”

Instagram tili lukittu
Tilinne on lukittu, koska olette rikkoneet käyttöehtoja.

Kun ilmoituksesta klikkasi eteenpäin, niin aukesi uusi sivu, jossa luki vapaasti käännettynä kutakuinkin näin:

”Tilinne on lukittu, koska olette esittäneet jotakuta toista. Ette pääse kirjautumaan sisään tilille eikä kukaan muu voi nähdä sitä. Jos luulet, että tämä oli virhe, ota yhteyttä.”

Ahaa! No todellakin luulen, että kyseessä on virhe!

Tämän jälkeen tilanne alkoi hieman valjeta. Ei ne tainneetkaan olla ne postaamani feikkitilien screenshotit. Onhan moni muukin tehnyt vastaavassa tilanteessa sitä samaa.

Todennäköisesti nämä valetilit ovat siis raportoineet, että me esitämme heitä. Ainakin toisella tileistä oli lähes tuhat seuraajaa, joten jos iso osa niistä on heidän omia käyttäjiä, niin onhan siinä jo massaa, millä ampua raportteja sisään.

Jos Instagramin algoritmi katsoo sokeasti raportointien määrää, niin tämä voi kuin voikin olla syy, miksi meidän tilimme lukittiin, eikä toisin päin. Meidän seuraajista raportoinnin ehti tehdä ehkä vain kymmenet tai satakunta käyttäjää. Mutta loppupeleissä tämä on vielä puhdasta arvailua.

Kun saimme tietää tilimme disabloinnin syyn, saimme hieman enemmän luottamusta siihen, että saamme tilimme takaisin aktiiviseksi. Syyssähän ei ollut mitään perää, ja sen näkee kuka tahansa, oli se sitten ihminen tai kone. Koneen varsinkin pitäisi olla erittäin helppo todentaa, kuka feikkaa ja ketä. Näkyyhän tietokannasta suoraan, milloin kukakin on postannut minkäkin kuvan, ja milloin käyttäjätunnus on vaihdettu vastaamaan hyvin lähelle jonkun muun käyttäjätunnusta.

Kuinka saada lukittu Instagram-tili takaisin?

Kirjautumisyrityksen yhteydessä pääsi siis nyt jo pidemmälle. Ensin tuli aiemmin mainittu sivu, jolla näkyi tilimme disabloinnin syy. Siitä pääsi eteenpäin täyttämään valituslomaketta, jos omasta mielestä tämä syy ei ole pätevä.

Tällä lomakkeella piti ensin lähettää kuva omasta henkkarista. Henkkarista pyydettin peittämään henkilötunnus, koska sitä he eivät tarvitse. Ihan hyvä niin. Peittäminen tulee tehdä fyysisesti ennen kuvan ottamista, esimerkiksi teipillä. Jälkikäteen kuvankäsittelyllä sutattuja kuvia ei hyväksytä. Tällä yritetään hillitä henkkareiden kuvamanipulaatiota.

Lukitun instagram-tilin palauttaminen vaatii tunnistautumisen
Tämän kaltaisia kuvia tuli läheteltyä muutama. Hieman väsymystä naamassa.

Lomakkeen lähettämisestä kului ehkä reilu tunti, jonka jälkeen tuli jälleen automaattisähköposti, jossa pyydettiin vastauksena jälleen uutta kuvaa. Tällä kertaa henkkaria tulisi pitää kädessä niin, että kuvassa näkyy sekä ihminen itse että henkkari, sekä myös käsi, joka henkkaria pitelee.

Tällä yritetään vahvistaa, että henkilöllä itsellään on hallussa se kyseinen henkilöllisyystodistus.

Kuvasimme pyydetyn kuvan ja lähetimme sen vastauksena saatuun sähköpostiin.

Instagramin Radiohiljaisuus

Kun kaikki tehtävissä oleva oli tehty annettujen ohjeiden mukaan. Alkoi vain odotus.

Ja tietenkään mitään ei kuulunut.

Yritimme päivittäin kirjautua tilillemme, todetaksemme vain, että ei onnistu.

Raportoimme feikkejä päivittäin sekä suoraan Instagramissa henkilökohtaisilla tunnuksillamme, että netistä löytyvillä lomakkeilla.

Näistäkään ei ollut mitään apua. Feikkitilit pysyivät näkyvissä, meidän profiilikuvalla, kuvauksella ja nimimerkillä joka muistuttaa meidän tilin nimimerkkiä. Ai että!

”Raportoi profiili joka esittää sinua”

Hämmentävintä oli netistä löytyvän raportointilomakkeen tulos.

Tällä lomakkeella voi myös ilmiantaa, jos joku esittää sinua, tai jotakuta toista tiliä. Täytin lomakkeen niin, että kerroin tällaisen feikin esittävän minua. Silloin siihen piti taas liittää oma henkkari, samoin kuin aiempiin lomakkeisiin.

Tähän raportointiin sain melko nopeastikin (noin vuorokausi) vastauksen:

”Antamasi henkilöllisyystodistuksen perusteella emme voi vahvistaa, että tili esittäisi sinua.”

Eli koska tilimme edusti meitä, bloggaajapariskuntaa, eikä esimerkiksi kuvauksessa missään mainittu meidän koko nimiä (”M-E & Markus / Perheblogi), niin näiden tietojen perusteella minun henkkari ei riitä todisteeksi tästä väärinkäytöksestä.

Näiden jälkeen olo oli edelleen entistä voimattomampi.

Joku kopioi meidän kuvamme ja käyttää sitä profiilikuvanaan. Samoin hän kopioi myös koko tilimme kuvauksen sellaisenaan, ja vaihtaa nimimerkiksi saman kuin meidän tilillämme, vain yhden merkin erolla. Ja tätä ei pystytä todentamaan feikiksi.

Miksi ihmeessä?

Elämme vuotta 2021. Palvelun tarjoaa maailman suurin somejätti, jolla on käytössään maailman edistynein tekoäly, parhaat algoritmit, paras osaaminen ja kaikki maailman rahat.

Mutta heidän systeeminsä ei saa tästä kiinni.

Markus haukottelee penkillä lukitun instagram-tilin palauttaminen mielessä
Meidän Instagram-tili on lukittu! Ei voi olla todellista!

No nyt saimme viimein oikeutta!

Lopulta noin viikon päästä Instagramilta tuli kuin tulikin valmiin templaten näköinen vastaussähköposti, joka sisälsi viestin:

”Näyttää siltä, että tilinne on disabloitu vahingossa, pahoittelut. Nyt teidän pitäisi päästä kirjautumaan sisään.”

Oho! Tässäkö tämä taistelu nyt oli?
Olemmeko viimein voittaneet?

Jostain syystä emme silti ihan kauheasti vielä riemuinneet. Aavistimme ehkä, että jotain voi vielä olla edessä.

Yritimme kirjautua tilillemme, ja näinhän se oli. Ei aihetta riemuun.

Vieläkään emme päässeet sisään. Instagram antoi täsmälleen samaa virheilmoitusta disabloidusta tilistä edelleen.

instagram tilisi esittää jotakuta toista
En ajatellutkaan että olisimme kovin uniikkeja. Ilmeisesti Instagram on samaa mieltä. Halpa kopio!

Ja kun samanlaisia pahoittelusähköposteja alkoi sadella lisää, niin homma alkoi maistua entistä happamammalta.

Olimme siis tehneet sitä tilin palautusyritystä jo muutamaan otteeseen, hieman eri tavoilla ja eri lomakkeilla. Meitä kun on kaksi, niin emme oikein tienneet, että kumman henkkarilla sen tilin omistuksen saisi vakuutettua, vai tarvitaanko molemmat. Teimme sitten tunnistautumisen sekä yhdessä että erikseen. Vaikutti siltä, että ne kaikki lähetetyt lomakkeet käsiteltiin nyt melkein kerralla, ja kaikkiin tuli sama automaattinen vastaus.

Yhteydenotot turhia – Ei niitä oikeasti kiinnosta

Vastaanottamistamme sähköposteissa luki, että jos edelleen on ongelmia, niin kertokaa ihmeessä.

No mehän kerrotaan.

M-E ottaa kuvaa Instagram-tilille, joka on lukittu
Mutta kun sulla ei oo Instagram-tiliä jonne voisit julkaista… Muistoja menneiltä vuosilta.

Vastasimme noihin sähköposteihin, mutta se ei yllättäen tuottanut mitään tulosta, kuten ei uudet valituslomakkeen täytötkään.

Parin viikon jälkeen olimme edelleen ilman pääsyä tilillemme, ja siihen mennessä se oli hävinnyt näkyvistä about koko internetistä!

Olimme automatisoidun palautusprosessin armoilla, vailla oikeaa asiakaspalvelua. Kaltaisiamme on samassa tilanteessa tuhansittain ympäri maailman. Eikä ketään oikeasti kiinnosta.

Ai Instagram-tili hakkeroitu vai?

Haluan tähän vielä selventää asian tilin hakkeroinnista. Eli onko tilimme hakkeroitu?

Yleisesti tällä käsitteellä tarkoitetaan sitä, että joku ulkopuolinen pääsee kirjautumaan tilille sisään. Hän voi sitten vaihtaa tiliin liitetyn sähköpostiosoitteen ja salasanan, ja tehdä tilillä sen jälkeen mitä haluaa.

Meillä oli ja on edelleen kaksivaiheinen tunnistautuminen käytössä. Pystymme yrittämään sisäänkirjautumista tilillemme syöttämällä salasanan ja sen jälkeen toisen tunnistautumistavan vahvistuksen. Nämä menevät läpi, mutta sen jälkeen saamme ilmoituksen, että tilimme on lukittu, koska olemme rikkoneet käyttöehtoja.

Emme ole saaneet ilmoitusta, että tilimme salasana tai sähköpostiosoite olisi vaihdettu.

Salasanamme ei myöskään ollut ”banaani” tai vastaava, emmekä ole kertoneet salasanaamme ”Microsoftin IT-tuelle” puhelimessa tai muuta vastaavaa.

Näiden havaintojen perusteella kyseessä ei ole minkään sortin tilin kaappaus, vaan Instagram yksinkertaisesti poisti meidät, ja tähänastisen tiedon mukaan täysin virheellisin perustein.

Instagram-tilejä lukitaan ilman pätevää syytä

Kuten mainitsin aiemmassa postauskessa, tätä samaa tapahtuu muillekin. Instagram-tilejä lukitaan tai poistetaan ilman pätevää syytä, ja niitä on vaikea saada takaisin. Jotkut saavat, jotkut eivät koskaan.

Tämä saattaa johtua organisoiduista tai organisoimattomista raportointihyökkäyksistä jotakin käyttäjää vastaan, joka saa Instagramin tulkitsemaan tämän tilin olevan sääntöjen vastainen.

Auringonlasku Liutun rannassa
Kun sut lukitaan ulos virheellisin perustein etkä voi sille mitään.

Vaihtoehtoisesti kyse voi olla myös Instagramin tekoälyn väärät tulkinnat.

Tai jos vielä pidemmälle mennään, niin tilejä saatetaan lukita tai poistaa jostain muusta täysin mielivaltaisesta syystä. Onhan se teoriassa mahdollista, että tiettyjä asioita tai mielipiteitä esille tuovat tilit hiljennetään. Ihmisiähän sielläkin on töissä, ja joillakin heistä on mahdollisuus tehdä tällaisia toimia.

Miten tästä eteenpäin?

Kaipasimme kovasti lukittua Instagram-tiliämme seuraavien viikkojen aikana.

Sen arvon huomasi vasta kun se otettiin pois. Vaikka mitään sensaatiomaista jaettavaa ei olisikaan, niin pelkkä tieto siitä, että meiltä on viety oma kanavamme, oli masentava.

Meiltä oli viety ääni. Meiltä oli viety muistot. Meiltä oli viety alusta, johon saimme toteuttaa itseämme vapaasti, juuri niin kuin itse haluamme.

Uuden tilin luominen oli vaihtoehto, mutta olimme lykänneet sitä vielä selvitellessämme oman tilimme kohtaloa, ja miten saisimme sen takaisin.

Vaikka usko olikin välillä vähissä, niin lähtökohtanamme oli koko ajan, että saamme tilimme takaisin ennemmin tai myöhemmin. Siksi emme viitsineet aloittaa uutta tiliä kovin kevyin perustein.

Kaiken tämän lisäksi Instagramin käyttöehdoissa on myös kohta, jonka mukaan käyttäjä ei saa luoda tiliä, jos häneltä on aiemmin disabloitu tili. Uuden tilin luominen siis käytännössä rikkoisi tätä ehtoa. Mutta moni on nettikeskusteluissa todennut, että ainoa helppo tapa lukitun tilin jälkeen jatkaa elämää Instagramissa on luoda uusi tili, rikkoi se sitten ehtoja tai ei.

Mitä seuraavaksi?

Mitä tässä pitäisi vielä keksiä?

Vieläkö on toivoa tai keinoja jäljellä lukitun Instagram-tilin palauttamiseen?

Tarinan seuraavat käänteet selviävät seuraavassa postauksessa:
Kun Instagram-tilimme lukittiin – Osa 3: Facebookin asiakaspalvelu

// Markus

4 vastausta artikkeliin “Kun Instagram-tilimme lukittiin – Osa 2: Palautusprosessi

  1. Moikka!

    Mulla on samanlainen tilanne. Mihin ihmeeseen voin lähettää itestäni nämä kuvat?

    Yt. Julius

    1. Moi,
      Jos syy disablointiin on käyttöehtojen rikkominen, ja olet sitä mieltä että tuomio on väärä, niin voi täyttää tämän lomakkeen:
      https://www.facebook.com/help/instagram/contact/606967319425038

      Tuota ennen ainakin meidän piti yrittää loginia kännykällä, syöttää puhelinnumero ja sen jälkeen siihen numeroon tullut varmistuskoodi. Sitten piti odottaa 24 tuntia, että voi lähettää tuon kyseisen lomakkeen.

      Vastauksena saat sähköpostia (voi kestää pitkään), jossa on ohjeet miten pitää toimia ja mitä kuvia pitää lähettää.

      Toivottavasti on apuja, tsemppiä koitokseen!

  2. Hei!

    Puhelinnumeroni ei ole liitetty instagram-tililleni, mutta facebook on. Enkö tällöin voi täyttää lomaketta?

    Yt. Julius

    1. En osaa sanoa.
      Oman kokemuksen mukaan Facebookin liittämisestä ei juuri ollut näkyvää vaikutusta.
      Puhelimesta login-yrityksen jälkeen mahdollisesti tuleva lomake on ensisijainen tapa edetä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *